Pracownie i laboratoria
Zespół Szkół Łączności
im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Krakowie
Regulamin Pracowni Telekomunikacyjnej i Teleinformatycznej.
I. Zakres stosowania regulaminu.
· Regulamin ten
obowiązuje wszystkich uczniów wykonujących ćwiczenia w pracowni telekomunikacyjnej
i teleinformatycznej.
· Każdy uczeń przed
przystąpieniem do ćwiczeń w nowym roku szkolnym winien zapoznać się z treścią
tego regulaminu oraz instrukcją BHP, co potwierdza na liście własnoręcznym
podpisem.
· Regulamin pracowni pozostaje w zgodzie i
obowiązuje wraz z innymi zasadami określonymi w Statucie Szkoły i
regulaminie oceniania uczniów.
II. Organizacja zajęć.
· Uczniowie
rozpoczynają zajęcia punktualnie o wyznaczonej godzinie, zaś spóźnienia muszą
być natychmiast zgłaszane u nauczyciela prowadzącego zajęcia.
· Do zajęć mogą
przystąpić uczniowie posiadający obuwie zastępcze (w okresie obowiązywania
ogłoszonym przez dyrektora).
· Na salę
ćwiczeniową nie wolno wnosić toreb, teczek, plecaków, itp. Należy je pozostawić
w szatni.
· Na teren pracowni
nie wolno przynosić okryć zewnętrznych.
· Za porządek
pozostawiony przed salą i na terenie pracowni odpowiadają dyżurni klasowi lub
uczeń wskazany przez nauczyciela.
· Uczniowie z
zeszytami, dokumentacją, przyborami do pisania, kreślenia i liczenia zajmują
miejsca zgodnie z harmonogramem ćwiczeń dla danego zespołu ćwiczeniowego.
· Na stanowiskach
następuje sprawdzenie obecności.
· Każda klasa na
terenie pracowni posiada opiekuna (jest nim jeden z nauczycieli prowadzących
zajęcia), który załatwia wszystkie sprawy formalne danej klasy związane z
zajęciami z wyjątkiem zwolnieniem z zajęć, których może udzielić tylko dyżurny
dyrektor.
· Harmonogram
odbywania przerw podczas zajęć jest ustalany na początku roku szkolnego i uwzględnia
ilość godzin zajęć danej klasy oraz przerwy organizowane na terenie szkoły.
· Nieobecność nieusprawiedliwiona na pracowni lub
odsunięcie ucznia od wykonywanego ćwiczenia za przekroczenie regulaminu
pracowni jest jednoznaczne z niezaliczeniem danego ćwiczenia i otrzymaniem
oceny niedostatecznej, niezależnie od: przygotowania, aktywności i wykonanej
dokumentacji z ćwiczenia.
· Zabrania się
samowolnego włączania i wyłączania komputerów, instalowania i usuwania oprogramowania,
uruchamiania programów oraz ściągania programów i plików z Internetu, oraz używania
programów i przeglądania treści w sieci Internet, które nie są związane z
wykonywanym ćwiczeniem. Niezastosowanie się do tego punktu powoduje odsunięcie
ucznia od wykonywania ćwiczenia, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
· Uczeń ma
obowiązek powiadomienia nauczyciela o zauważonych plikach i programach, które
nie są na wyposażeniu pracowni.
III. Wykonywanie ćwiczeń.
· Uczniowie
zobowiązani są do przygotowania się teoretycznego do każdego wykonywanego
ćwiczenia, wykorzystując odpowiednią literaturę, podręczniki i notatki z lekcji
teoretycznych oraz z omówienia serii ćwiczeń. Za brak przygotowania do
ćwiczenia uczeń może zostać odsunięty od wykonywania ćwiczenia.
· Nauczyciel może
sprawdzić wiadomości ucznia, ocenić jego pracę i aktywność.
· Obowiązkiem
każdego ucznia jest prowadzenie zeszytu przedmiotowego, który winien zawierać
tematykę ćwiczeń, harmonogramy, elementy regulaminu oraz wyniki
przeprowadzonych pomiarów, schematy, obliczenia, uwagi nauczyciela prowadzącego
i inne notatki sporządzone podczas ćwiczenia i opracowywania dokumentacji z
ćwiczenia.
· Brak zeszytu
przedmiotowego traktowany jest, jako brak przygotowania do ćwiczenia z
wszelkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami.
· Zeszyt stanowi
źródło informacji podczas sporządzania dokumentacji z ćwiczenia oraz
przygotowywania się do zaliczenia serii ćwiczeń.
· Uczniowie
wykonują ćwiczenia w grupach.
· Podczas
wykonywania ćwiczeń uczniowie powinni pozostawać przy swoim stanowisku pracy.
Samowolne oddalenie się od stanowiska może zostać potraktowane, jako naruszenie
przepisów BHP.
· Uczeń nie może
wychodzić z sali bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia w danej grupie.
· Uczniowie winni
zestawiać układ pomiarowy zgodnie z instrukcją, zwracając uwagę, aby nie
występowały zwarcia i z zachowaniem estetyki stanowiska pomiarowego.
· Przed
przystąpieniem do pomiarów uczniowie zgłaszają nauczycielowi prowadzącemu
ćwiczenie gotowość przystąpienia do pomiarów.
· Włączenie i
wyłączenie (demontaż) układu pomiarowego może nastąpić na wyraźne polecenie
nauczyciela.
· Za samowolne włączenie lub wyłączenie napięcia
zasilającego do układu pomiarowego lub sprzętu pomiarowego bez wyraźnego
polecenia prowadzącego nauczyciela, uczeń (uczniowie) zostają odsunięci od
danego ćwiczenia i otrzymują ocenę niedostateczną.
· Uczniowie ponoszą
również konsekwencje materialne skutków w/w działania.
· W przypadku
celowego uszkodzenia lub zaginięcia przyrządu lub przyboru pomiarowego
odpowiada grupa ćwiczeniowa lub cała klasa. W interesie grupy jest więc
sprawdzenie stanu pozostawianych po ćwiczeniu stanowisk i zgłoszenie
ewentualnych uszkodzeń nauczycielowi.
· Po zakończeniu
ćwiczenia i sprawdzeniu wyników pomiarowych nauczyciel wydaje zgodę na
rozłączenie układu pomiarowego.
· Po rozłączeniu
układu pomiarowego przybory, urządzenia i przyrządy pomiarowe oraz przewody
należy zgodnie z poleceniem nauczyciela schować do odpowiednich szaf lub
pozostawić w porządku na stole ćwiczeniowym.
IV. Dokumentacja.
· Rezultatem
wykonanego ćwiczenia jest dokumentacja opracowana przez ucznia.
· Dokumentacja powinna
zawierać:
o temat ćwiczenia i
dyspozycje,
o schemat ideowy
(lub blokowy) badanego układu i opis zasady działania,
o wyniki pomiarów
(w postaci tabel),
o wykresy wykonane
na podstawie pomiarów,
o inne wiadomości
określone w dyspozycjach do danego ćwiczenia,
o wykaz urządzeń, przyrządów
i przyborów pomiarowych wykorzystanych podczas ćwiczenia,
o własne wnioski sporządzone
na podstawie otrzymanych wyników i wykresów
· Uczeń jest
zobowiązany do oddania dokumentacji na następnych zajęciach.
· Brak dokumentacji
uniemożliwia zaliczenie danego ćwiczenia.
· W uzasadnionych
przypadkach nauczyciel może ustalić z uczniem inny termin oddania dokumentacji.
· Dokumentacja jest
oceniana przez nauczyciela prowadzącego dane ćwiczenie.
· Jeżeli dokumentacja
jest niekompletna uczeń powinien ją uzupełnić lub poprawić w całości.
V. Zasady BHP.
· Uczeń wykonujący
ćwiczenia zobowiązany jest do gruntownego zapoznania się z obowiązującymi
w pracowni przepisami BHP oraz ścisłego ich przestrzegania.
· Przed przystąpieniem do montażu układu
pomiarowego należy skontrolować ogólny stan techniczny wykorzystywanych
elementów układu, a wszelkie nieprawidłowości zgłosić nauczycielowi
prowadzącemu ćwiczenia.
· Wszelkie
samowolne manipulacje po włączeniu napięcia zasilającego są niedozwolone.
Przełączanie i zmiany w układzie pomiarowym mogą być wykonywane na wyraźne
polecenie nauczyciela prowadzącego zajęcia w danej grupie.
· Pomiary należy wykonywać według wskazań
uzgodnionych z nauczycielem prowadzącym dane ćwiczenie.
· Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie powinni pozostawać
przy swoich stanowiskach pracy.
· Do wszystkich
układów pomiarowych należy stosować przewody izolowane.
· W razie porażenia prądem elektrycznym należy
natychmiast wyłączyć napięcie zasilające i zawiadomić nauczyciela
prowadzącego zajęcia.
VI. Ustalanie oceny.
· Na ocenę z ćwiczenia
składają się: przygotowanie do ćwiczenia, aktywność podczas wykonywania
ćwiczenia oraz sporządzona dokumentacja, a każde ćwiczenie oceniane jest
odrębnie.
· Oddanie
dokumentacji z ćwiczenia jest obowiązkowe.
· Po każdym cyklu (2,
3 lub 4) ćwiczeń klasa przystępuje do ćwiczenia kontrolnego (teoretycznego i/lub
praktycznego), którego celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności nabytych
podczas wykonywania ćwiczeń i sporządzania dokumentacji (analizy wyników
pomiarów).
· Ćwiczenie
kontrolne obejmuje wszystkie ćwiczenia wykonane w danym cyklu u jednego
nauczyciela (2,3 lub 4).
· Zasady oceniania na pracowni telekomunikacyjnej i
teleinformatycznej muszą być podane
uczniom na początku nowego roku szkolnego i zapisane (wklejone) w zeszycie
przedmiotowym oraz podpisane przez rodziców. Zasady oceniania nie mogą
pozostawać w sprzeczności z odpowiednimi zapisami w Statucie Szkoły.
· Jeżeli liczba
nieobecności przekracza 50% odbytych zajęć uczeń jest nieklasyfikowany.
· W szczególnych
przypadkach losowych i zdrowotnych (np. dłuższy pobyt w szpitalu, itp.) sposób
wykonywania i zaliczania ćwiczeń uzgadniany jest indywidualnie po porozumieniu
się z wychowawcą klasy i zainteresowanym przez opiekuna pracowni.
· W przypadku, gdy
ćwiczenia nie odbyły się z przyczyn obiektywnych (brak zasilania, delegowanie
nauczyciela itp.), uczeń obecny na zajęciach przygotowuje - w oparciu o
instrukcję i literaturę - dokumentację teoretyczną (bez wyników pomiarów).
· Na 7 dni przed
końcem klasyfikacji śródrocznej lub rocznej uczeń ma prawo znać proponowaną
ocenę z pracowni.
· W przypadku
otrzymania oceny niedostatecznej na koniec roku, uczeń może przystąpić do
egzaminu z pracowni, który składa się z części teoretycznej i praktycznej.
VII. Postanowienia końcowe.
Wszystkie szczegółowe ustalenia ujęte w
Statucie Szkoły, dotyczące oceniania podczas zajęć w pracowniach
specjalistycznych i związane ze specyfiką wykonywanych zajęć obowiązują łącznie
z powyższym regulaminem.
Zasady oceniania na pracowni
telekomunikacyjnej i teleinformatycznej.
1. Na
pracowni obowiązuje system punktowy.
2. Progi
punktowe dla ocen śródrocznych i rocznych.
Śródroczne |
0
- 39,99 % |
niedostateczny |
40
- 49,99 % |
dopuszczający |
|
50
- 69,99% |
dostateczny |
|
70
- 89,99% |
dobry |
|
90
- 99,99% |
bardzo dobry |
|
≥100% |
celujący |
3. Ocena
(śródroczna) końcowo roczna z pracowni obliczana jest na podstawie wszystkich
punktów uzyskanych w ciągu (semestru) roku szkolnego według zależności: